markten

AANTREKKELIJK KRAAM:

Een aantrekkelijk kraam



Plaats
Meestal kunt u niet zelf bepalen waar u gaat staan. Maar als dat wel het geval is, denk dan hieraan:
- Hoe is de looproute van de mensen? Hou daar rekening mee en probeer op een plaats te staan, waar veel mensen langs komen.
- Aan het eind van een grote markt is men meestal de kramen zat. In het begin van de looproute kunnen bezoekers u over het hoofd zien. Let daarop bij de keuze van uw plaats.
- Muziek is altijd een grote ergernis als u gesprekken wilt voeren. Ga dus niet naast een podium of geluidsbox staan.

Presentatie
Een goede presentatie helpt uw communicatie:
- Let op het gebruik van kleuren. Blauw heeft een remmende invloed op het gedrag. De kleur rood activeert.
- Presenteer op een originele wijze.
- Breng verschillen in hoogte en diepte aan. Denk hierbij aan (beplakte) doosjes of een doos onder een tafelkleed.
- Zorg voor overzichtelijkheid. Vaak hebben we de neiging om zoveel mogelijk materialen neer te leggen, maar overdaad schaadt.
- Zeker als u wat ruimte hebt, kunt u spelen met de materialen die u tentoonstelt. Leg niet alles kris kras door elkaar, maar zorg dat er lijn zit in de manier waarop u de producten neerlegt.
- Het woord: nieuw op uw aankondigingen is niet origineel, maar heeft altijd aantrekkingskracht.
- Zorg voor een nette stand of kraam met schone, gestreken kleden, zonder rondslingerende tassen of dozen, zonder etensresten of bekertjes.
- Denk na over uw plaats bij de kraam. Gaat u achter de kraam staan? Maar hebt u dan voldoende gelegenheid om in contact te komen met bezoekers? Gaat u voor de kraam staan, of is dit te opdringerig?

Houding en gedrag
Wees vrijmoedig, zonder opdringerig te worden. En denk aan een open houding. Let ook op uw gedrag:
- Niet eten, drinken of roken achter de kraam. Daar gaat een signaal vanuit: ik ben bezet. Mensen met een volle mond te woord staan kan niet.
- Staan achter een kraam is vermoeiend. Het is begrijpelijk als u even wilt zitten, maar dit wekt de indruk dat u minder belangstelling voor de potentiƫle bezoeker hebt. En onderuitgezakt en uitgeteld op een stoel hangen, nodigt de bezoeker niet uit om een praatje te maken.
- Staat u met een boekenkraam, ken dan het materiaal dat op de kraam ligt, zodat u kunt adviseren. Als mensen merken dat u met kennis van zaken spreekt, zal dit het contact bevorderen.
- Sta niet met de armen over elkaar en haal uw handen uit de zakken.

Het gesprek
Het is belangrijk, dat u zo snel mogelijk erachter komt of de tijd die u aan uw bezoeker besteedt, zinvol is. Dat voorkomt dat andere - meer geĆÆnteresseerde mensen - uw stand voorbij lopen, omdat u geen tijd voor ze had.
- Zoek oogcontact. Begroet uw bezoekers, maar bespring hen niet. U kunt het gesprek aangaan door open vragen te stellen. Dit zijn vragen die niet met ja of nee beantwoord kunnen worden. Hiermee voorkomt u dat het gesprek stokt. Vraag bijvoorbeeld: Hoe kan ik u van dienst zijn? (in plaats van: Kan ik u ergens mee helpen?). Probeer erachter te komen, waar de behoeften van de bezoeker liggen en speel daar op in.
- Heb aandacht voor degene met wie u spreekt. Niets is vervelender als mensen het idee krijgen dat zij niet belangrijk voor u zijn.
- Blijkt uw bezoeker niet tot uw doelgroep te horen, houd het gesprek kort en rond het op een nette manier af, zodat u zich weer op uw doelgroep kunt richten.
- Komt er een nieuwe bezoeker, terwijl u in gesprek bent, geef hem dan een blij-dat-u-er-ook-bent signaal ("ik kom zo bij u"), maar maak het gesprek met uw gesprekspartner rustig af.

eerste foto